vrijdag 24 juni 2011

Stamppotje




Ongeveer het enige leuke aan de winter vind ik stamppot. En sneeuw, mutsen en snowboots en sleeën, om 16:00 uur al kaarsjes aan, Kerst!!, schaatsen... Eigenlijk vind ik de winter wel leuk... Ik hou eigenlijk van alle seizoenen, zelfs de herfst!
Dit zou een leuke introductie moeten zijn naar een zomer stamppot recept, maar ik dwaal nogal af. Okay, nog een poging:

Ik ben dol op stamppot, in de zomer is dat dan vaak andijviestamppot met spekjes. Alleen lust John geen andijvie en geen spekjes... Dus dan blijft er weinig van de stamppot over als je dat weglaat. Nu hou ik wel van een uitdaging, dus heb ik een alternatief bedacht die ik met jullie wil delen. Hierbij het recept voor Heerlijke Zomerstamppot à la Ann:

Ingrediënten:
- Aardappelen
- Spinazie
- 1 rode ui
- Zongedroogde tomaatjes
- Feta of zachte, witte kaas (Deze kan je in grote blikken kopen bij de Aldi en is echt heel lekker!)
- Melk
- Boter
- Peper en zout

(ik heb geen aantallen/gewicht neergezet, maar een beetje een handige kok weet wel in te schatten hoeveel er nodig is voor het aantal personen waarvoor je kookt)

Kook de aardappelen en maak puree met een beetje melk, boter, peper en zout.
Was de spinazie en snij het fijn (ik doe altijd repen van ± 1,5 cm)
Snij de rode ui heel fijn
Snij de zongedroogde tomaatjes in dunne reepjes
Mix de puree met de spinazie, rode ui en zongedroogde tomaatjes
Verbrokkel de witte kaas en strooi over een portie stamppot.

Wij aten het met een braadworstje. Bon apetit!

Almost the only thing I like about the winter is stamppot (typical dutch meal, with mashed patatoes, vegetables and sausage). And snow, hats and snow boots and sledding, lighting candles at 4:00 PM, Christmas!, ice skating ... Actually I do enjoy the winter ... actually I love all seasons, even the fall!
This should be an introduction to a summer stamppot recipe, but I'm rambling. Okay, another try:

I love stamppot. This recipe for a Delicious Summer Stamppot à la Ann:

Ingredients:
- Potatoes
- Spinach
- 1 red onion
- Sun-dried tomatoes
- Feta
- Milk
- Butter
- Salt and pepper

(There are no numbers / weight, but a handy cook knows how many is needed for the number of persons for which you cook)

Boil the potatoes and make mashed patatoes with a little milk, butter, salt and pepper.
Wash the spinach and cut it fine (I always cut pieces of ± 1.5 cm)
Cut the red onion in very small pieces
Cut the sundried tomatoes into thin strips
Mix the mashed patatoes with spinach, red onion and sundried tomatoes
Crumble the white cheese and sprinkle over a portion of stamppot.

We ate it with a sausage.
Bon apetit!




1 opmerking:

Mandy zei

Ziet er lekker uit! Ga ik ook eens proberen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...